< Powrót do Media

04 grudnia 2014

Kontrakt na promy dla Portu Tallin

Pod koniec października br. stocznia Remontowa Shipbuilding  S.A. z grupy Remontowa Holding podpisała kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych promów dwustronnych. Powstaną na zamówienie estońskiego armatora TS Laevad OÜ (firmy - córki Portu Tallin).

Zakontraktowane promy to najnowocześniejsze jednostki z napędem konwencjonalnym w basenie Morza Bałtyckiego. W razie konieczności projekt statku zakłada możliwość ewentualnej zmiany napędu na paliwo LNG.

Nowy kontrakt jest konsekwencją przetargu na obsługę lokalnych połączeń promowych w Estonii, którego wyniki ogłoszono 14 października br. Port Tallin wygrał w tym przetargu 10-letnie (począwszy od 1 października 2016 roku) utrzymanie linii promowych z lądu stałego na estońskie wyspy Saaremaa and Hiiumaa. Operatorzy promowi biorący udział w przetargu, zachowując wymagane parametry obsługi (np. dot. zdolności przewozowej używanych promów, liczby promów i częstotliwości połączeń) konkurowali między sobą pod względem wysokości dotacji rządowej koniecznej do utrzymania przez nich połączeń promowych. Państwowy Port Tallin zaproponował przyjęcie dotacji w wysokości 200 mln euro w okresie 10 lat, czyli o 60 mln euro mniej niż w ofercie obecnego prywatnego operatora połączeń promowych na wyspy - Saaremaa Laevakompanii (z grupy Tuule Grupp).

Atutem promów będą niewątpliwie niskie koszty eksploatacji. Zoptymalizowany kształt kadłuba, przystosowany do pracy w ciężkich warunkach lodowych, przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz mniejszej emisji toksycznych substancji do atmosfery. Wysoki poziom automatyki pozwoli na eksploatację przy zmniejszonym do minimum stanie załogi. Promy o długości 114 metrów jednorazowo będą mogły zabrać na pokład 150 samochodów osobowych oraz 600 pasażerów. Port Tallin, który zamówił jednostki, jest obecnie największym ośrodkiem obsługującym ruch towarowo-pasażerski w Estonii. W celu usprawnienia połączeń lokalnych pomiędzy wyspami leżącymi wzdłuż zachodniego wybrzeża Estonii konieczne stało się zwiększenie posiadanej dotychczas floty.

Do przetargu na budowę nowych promów stanęło wiele znanych w branży firm. O wyborze stoczni Remontowa Shipbuilding zadecydowało niekwestionowane doświadczenie w budowie statków pasażerskich oraz uznanie, jakim cieszy się ona wśród europejskich i amerykańskich armatorów. Dotychczas zbudowała około 50 promów pasażersko-samochodowych różniących się rodzajem napędu oraz zasięgiem obsługiwanych linii.

Co więcej, mogliśmy zakontraktować nawet 4 promy. Jednak, ze względu na wypełniony program produkcyjny do 2016 roku nasza stocznia musiała "odpuścić sobie te dwa  promy".

- Realizacja projektu dla portu w Tallinie otwiera dla nas nowy rynek zbytu w północnej części Morza Bałtyckiego. Spodziewamy się, że w przyszłości zaowocuje to kolejnymi zamówieniami na budowę nowoczesnych statków pasażerskich dla armatorów z Estonii i Finlandii - mówi prezes zarządu Andrzej Wojtkiewicz.
 
Przewidywany termin dostawy to 2016 rok.