< Powrót do Media

17 lutego 2015

Prom Samsø przekazany armatorowi

W środę, 11 lutego 2015 późnym popołudniem, do portu Sælvig na wyspie Samsø, dotarł nowy, przyjazny środowisku prom Samsø, zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej REMONTOWA Holding.

Jest to pierwszy w Unii Europejskiej statek, a zarazem pierwszy prom pasażersko-samochodowy napędzany ekologicznym, przyszłościowym paliwem - LNG, zatrudniony w ruchu lokalnym (kursujący pomiędzy portami jednego państwa). Stanowi też ważny kamień milowy dla polskiego przemysłu okrętowego, gdyż jest pierwszą jednostką wyposażoną w polskiego projektu i budowy system paliwowy LNG, łącznie z kriogenicznym zbiornikiem na skroplony gaz ziemny utrzymywany w temperaturze niższej niż 160 st. poniżej zera. Wodowanie promu odbyło się 27 marca ubiegłego roku.

Projekt statku opracowany został przez biuro projektowe Remontowa Marine Design and Consulting (RMDC). Statek zaprojektowano i zbudowano pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV. Spółka Remontowa LNG Systems wykonała i dostarczyła kompletny system zasilania LNG, Remontowa Hydraulic Systems - system ładunkowy ro-ro wraz z furtami dziobową i rufową oraz pokładami ruchomymi, a spółka Famos - kompletne wyposażenie wnętrz statku, tj. salony pasażerskie, kabiny załogowe oraz przestrzenie handlowe na pokładach pasażerskich etc. Wszystkie ww. firmy należą do grupy kapitałowej REMONTOWA Holding.

Remontowa LNG Systems jest jedną z nielicznych firm na świecie produkujących paliwowe systemy LNG przeznaczone do instalacji na statkach. Jest to rozwojowa i nowa technologia w napędach okrętowych. W skład systemu wchodzi: kriogeniczny zbiornik paliwowy LNG (cryogenic fuel LNG tank), stacja tankowania (bunkering station) oraz instalacja przygotowania gazu (TCS - tank connections space). Zbiornik paliwowy ze względu na niskie temperatury (kriogeniczne) działania, składa się z dwóch zbiorników - wewnętrznego (naczynie kriogeniczne) i zewnętrznego (naczynie próżniowe), każdy wykonany z stali nierdzewnej. Przestrzeń pomiędzy zbiornikami wypełniona jest niepalnym i nietoksycznym perlitem, który stanowi izolację termiczną zbiornika wewnętrznego. Objętość zbiornika oraz ciśnienie dopasowywane jest do potrzeb klienta. Aby móc podjąć się takiej produkcji, w spółce tej opracowano i wdrożono m.in. specjalną technologię spawania.

Statek o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych dotąd w stoczni Remontowa Shipbuilding. Przeznaczony jest do całorocznej obsługi połączeń lokalnych pomiędzy jedną z duńskich wysp i lądem stałym. Kursować będzie na linii Sælvig (na wyspie Samsø) - Hou (na Jutlandii). Jednorazowo zabierać może na pokład 600 pasażerów oraz 160 samochodów.

Zbiornik zaprojektowany i zbudowany przez Remontowa LNG Systems (FUO Rumia), we współpracy ze specjalistami z Politechniki Wrocławskiej jest pierwszym, który znalazł zastosowanie na morzu. Dotychczas na statkach napędzanych LNG budowanych w Polsce zbiorniki takie sprowadzano np. z Chin, Norwegii lub innych krajów. Pierwszą jednostką, na której zamontowano polskiej budowy paliwowy zbiornik LNG jest właśnie dwustronny prom Samsø.